miércoles, 27 de abril de 2011

Resum sobre el Màster, reflexió sobre la tutoria i taller d'Intercanvi d'experiències en tutoria (25 de novembre)

Síntesi dels continguts formatius treballats
Aquest taller ha estat centrat en aprofundir en el concepte de Pla d'acció tutorial (PAT). Malgrat això, arribats a aquest punt, m'agradaria fer un resum més ampli sobre el concepte de tutoria treballat al llarg d'aquest curs. Al final d'aquest apartat incloem, també, un mapa conceptual general del Màster.

Durant el primer curs del Màster, es va posar molt d'èmfasi en la reflexió sobre els conceptes clau de l'EEES on el professor deixa de ser el centre i passa a ser-ho l'estudiant i el seu aprenentatge. Per tal que es produeixi aquest canvi, cal:

Tots els tallers del segon curs del Màster han continuat lligats als canvis produïts per l'EEES i en la cerca de l'excel·lència universitària. I bona part de la qualitat universitària s'aconsegueix amb un bon seguiment i orientació, és per aquest motiu que en el Màster els tallers del segon curs han anat íntimament relacionats amb el concepte de tutoria, que pren gran rellevància amb la implantació de l'EEES, on es recomana la tutoria i l'orientació. Es tracta d'un context en el que apareix un lligam indivisible entre universitat-docència-qualitat i on l'acció tutorial juga un paper fonamental. És per aquest motiu, que des de la UB s'ha creat un document orientador sobre la tutoria: Informació, orientació i suport a l’estudiant: acció tutorial a la UB. en aquest document es fa l'afirmació següent:

"Mitjançant l’acció tutorial, la Universitat de Barcelona pretén atendre de manera personalitzada els seus estudiants, entenent que l’aprenentatge és un procés personal, tot i que en aquest procés el guiatge i l’assessorament constitueixen un ajut necessari, encara més, en el marc de l’espai europeu d’educació superior" (p. 1).

Queda constància, doncs, de l'interès que la tutoria té per a l'EEES i per la UB, on  l'acció tutorial s'articula a través de:
   a) la Unitat d’Atenció a l’Estudiant (UAE)
   b) el Pla d’acció tutorial (PAT) de cada ensenyament
   c) el Servei de Formació i Suport a l’acció tutorial de l’ICE.

La tutoria universitària és una acció d’intervenció formativa destinada al seguiment acadèmic dels estudiants, desenvolupada per professors/es com una activitat docent més. Reprenent la distinció que vam recollir al taller sobre tutoria universitària, la tutoria acadèmica és aquella que realitzen tots els professors i que es dóna a cada assignatura, mentre que a la tutoria personalitzada cada alumne té un únic  professor-tutor i respon a aspecte extraacadèmics també. Els professors-tutors ho són de manera voluntària.

Posem èmfasi en el PAT, que s'estructura en funció de cada ensenyament i a través del qual s'articula l'acció tutorial. Els Plans d’Acció Tutorial es basen en la relació entre cada estudiant i un professor de l’ensenyament que actua com a tutor durant tota la seva trajectòria universitària. El PAT es un pla general de la institució que estructura l'activitat dels professors-tutors, aquesta activitat dels professors-tutors s'anomena tutoria universitària (que és una part d'aquest PAT).

Segons el document "Informació, orientació i suport a l’estudiant: acció tutorial a la UB", el PAT és un document que ha d’incloure, com a mínim, els components següents:
  1. Anàlisi del context i de les necessitats de l’ensenyament, incloent-hi un estudi sobre el perfil de l’alumnat.
  2. Objectius del PAT.
  3. Activitats o accions que es desenvoluparan, indicant un calendari orientatiu i les persones responsables.
  4. Organització del PAT .
  5. Seguiment i avaluació del PAT.
El mapa conceptual resultant del Màster és el següent:


Aplicació dels continguts formatius treballats  

Basant-nos en els coneixements adquirits al llarg del Màster, ens disposem a analitzar el PAT de Pedagogia. Utilitzem els apartats, anteriorment exposats, que ha d'incloure un PAT per a realitzar l'anàlisi:

     1. Anàlisi del context i de les necessitats de l’ensenyament, incloent-hi un estudi  sobre el perfil de l’alumnat.


El PAT de Pedagogia del curs 2010-2011, s'inicia amb una explicació sobre la filosofia de la tutoria universitària on es resumeixen els trets bàsics de l'EEES i la funció que adquireix la tutoria en aquest context. No s'inclou un estudi sobre el perfil de l'alumnat tot i que als objectius es contemplen les necessitats que aquests poden tenir. Per tant, creiem que seria oportú fer un estudi sobre les necessitats dels estudiants, si no s'ha fet, i resumir els principals resultats. Només en base a aquest estudi preliminar tindria lògica establir els objectius i necessitats de cara als estudiants. Donat que el PAT va lligat a cada ensenyament considerem que pot haver diferències entre les necessitats dels estudiants de cada ensenyament i que, per tant, aquestes s'han de contemplar per tal d'adaptar l'atenció tutorial a cada realitat.

     2. Objectius del PAT.
Els objectius sí que queden clarament especificats al PAT, i es relacionen amb l'acompanyament per a l'adaptació i integració, el desenvolupament acadèmic i personal, i la transició al món laboral.  Considerem que aquests objectius responen als diferents moments de la vida dels estudiants [ens referim als moments estipulats al CD "La tutoria universitària:guia pràctica] i que, en conseqüència, plantegen una acció tutorial holística i present en tot el procés universitari. D'altra banda, com s'ha comentat en algun taller, en el segon objectiu es té en compte no només el desenvolupament acadèmic, sinó també el personal. Això fa que la tutoria esdevingui molt més que una orientació acadèmica, tenint en compte les circumstàncies personals que poden afectar al desenvolupament curricular de l'estudiant. Atenent a un dels elements clau de l'EEES, com és la professionalització dels estudiants, creiem que el tercer objectiu també és fonamental ja que es proposa una tutoria que prepari i orienti als estudiants en el pas del món acadèmic al professional. 

Aquests objectius van lligats a una sèrie de necessitats de cara als etsudiants i als ensenyaments, és a dir, que els objectius han d'anar de la mà d'una sèrie de mesures i condicions per a que la tutoria esdevingui exitosa. Considero que els objectius estan ben redactats i definits i que no calen modificacions.

     3. Activitats o accions que es desenvoluparan, indicant un calendari orientatiu i les persones responsables.
Aquest apartat es presenta després de l'organització amb el nom "Informació sobre el PAT". Segons la meva opinió, aquest títol hauria de canviar-se per " Activitats o accions, calendari i responsables del PAT", d'aquesta manera seria més aclaridor i respondria més al contingut de l'apartat.

Respecte a les activitats concretes, es nombren sessions grupals i individuals, reunions de coordinadors, elaboració del PAT (ja que, actualment, està en procés de modificació), jornades de Portes Obertes, d'Acollida i d'Orientació Professional i el Fòrum de Màsters i Postgrau. Considero que les activitats previstes són adients però que manca informació i organització. Es podria presentar a partir d'un cronograma on es fes visible allò que comentàvem sobre els objectius que mostren un interès per l'acció tutorial al llarg de tot el procés. Per tant, caldria organitzar les activitats en un cronograma i diferenciant segons el moment (prèvies a l'ingrés de l'estudiant a la UB, a la fase inicial, durant al desenvolupament dels etsudis i a la fase final).

En el cas de Pedagogia, caldria especificar millor quin paper juga el Pràcticum en algunes de les activitats i accions del PAT ja que crec que en alguns aspectes pot estar molt relacionat.  

     4. Organització del PAT . 
Aquest apartat es presenta prèviament a les activitats i l'organitzen a partir d'ensenyaments, especificant els caps d'estudis i els responsables del PAT. Considero, però, que caldria aclarir quines són les funcions de cadascú i els processos. Es podria complementar amb fragments de la normativa al respecte (que es pot trobar al document "Informació, orientació i suport a l’estudiant: acció tutorial a la UB"). 

Caldria afegir, definir i sistematitzar millor la figura del tutor: les seves funcions, procediments,  mecanismes, recursos i serveis dels que disposen.

     5. Seguiment i avaluació del PAT.

A l'igual que amb qualsevol activitat formativa, recerca, etc. el fet de no establir un sistema d'avaluació equival al fracàs en la iniciativa. M'explico. Qualsevol implementació que fem, per poder saber del cert si ha resultat, si serveix per a allò que l'hem pensat, si és útil, si té mancances, etc. cal que plantegem una valoració posterior. I sovint és l'aspecte que menys tenim en compte. En aquest cas, al PAT no s'especifica cap sistema de seguiment i avaluació del PAT. Així, considero que un dels canvis fonamentals i millora en aquest PAT, ha de ser la inclusió d'un apartat de seguiment i avaluació del propi PAT. Hauria de ser una avaluació anual on es podria aplicar un DAFO, per exemple, recollint informació dels diferents agents implicats en l'acció tutorial (professors, coordinadors, estudiants).


    En termes generals, considero que el PAT de Pedagogia contempla els elements bàsics que hauria de recollir tot i que manca informació, organització i un sistema d'avaluació del propi PAT. És comprensible, però, tenint en compte que està en fase de revisió i millora.

    0 comentarios:

    Publicar un comentario