miércoles, 27 de abril de 2011

Observació de la pràctica docent

El 22 d'octubre de 2010 se'ns va fer un taller sobre l'observació de la pràctica docent. En contraposició amb la sessió de microteaching experimentada durant el primer curs, l'observació de la pràctica docent respon a una experiència de caire més qualitatiu i cognitiu. En aquest cas, l'observació està pensada amb una finalitat formativa (i no avaluativa, com també podria utilitzar-se), és a dir, partint de la pràctica real per aprendre d'ella. Aquest tipus de pràctica en permet una anàlisi i reflexió personal, recolzat per l'observació d'algú extern. L'observació de la pràctica es pot recolzar amb la gravació en vídeo o pot ser in situ. Aquesta pràctica d'observació respon al model de supervisió clínica que passa per 4 fases:
1. Planificació
2. Acció-observació
3. Anàlisi
4. Conferència post-observació

En el meu cas, vam escollir juntament amb la persona observadora (Gemma Aguado), realitzar una observació in situ per tal de realitzar-ho de la manera més natural i menys intromisiva possible. Vam triar dos moments per a la realització de l'observació: a finals d'octubre i a finals del semestre. Juntament amb l'observadora, vam decidir escollir l'instrument corresponent al "Registre 3" del document que se'ns va facilitar al Màster. Aquest va ser el que ens va semblar més adient pel tipus de pràctica i més fàcil de recordar i omplir per l'observadora. Tot i això, vam decidir que l'observadora prendria algunes notes de camp, de caràcter qualitatiu. 

Primera observació

Respecte la primera observació l'observadora  em va puntuar en alt grau a tots els apartats. Aquests són els comentaris que va anotar sobre la meva pràctica:
  • Fa presentació de la sessió utilitzant comentaris més socials i no tant relacionats amb l’assignatura però que engresquen als estudiants a participar. Després dona informació de com anirà la sessió.
  • Es mou per la classe de manera que pugui ser vista per tothom. Gesticula molt adequadament.
  • Avui presenta una estudiant la llegua de signes. La Ingrid seu i pren notes, però especialment atén a la presentació.
  • Durant la presentació deixa que l’estudiant porti el ritme de la classe i també la participació. L’Ingrid li deixa fer.
  • Utilitza un tò adient alhora d’intervenir quan el grup està parlant. Fa SHHHIIII fluixet.
  • Després de presentar s’espera i gesticula somrient. És molt propera.
  • Sovint utilitza els noms dels estudiants.
  • Relaciona la presentació que fa l’estudiant amb tot el que han estat treballant a classes anteriors.
  • Controla amb la mirada que el grup estigui atenent a la presentació de l’estudiant.
  • Està dreta sempre que dinamitza o parlar a la sessió.
  • Dirigeix la mirada als grups d’estudiants que no atenen i parlen.
  • Deixa temps per la intervenció dels estudiants quan ella explica.
  • Dirigeix la mirada a tot el grup.
  • Explica la dinàmica de treball demanant silenci en algun moment.
  • En el moment que s’inicia el treball grupal, es dirigeix als diferents grups per fer tutories del treball que han de fer al blog. Somriu sovint quan treballa directament amb els estudiants.
  • Quan canvia de tema fa un canvi de to.
  • És molt expressiva parlant.
  • Tot i estar amb els grups mira si algú necessita res i els hi diu que esperin el seu torn.
  • Quan hi ha un canvi de tema fa canvi de to.
  • Presenta un nou tema, les web 2.0 presentant alhora l’activitat associada.
  • Demana atenció per avançar correctament en el tema.
  • Utilitza algunes “coletilles” però no dificulten la comprensió ni tampoc incomoden.
  • Tanca la sessió programant la propera sessió i la següent doncs estan relacionades amb l’activitat que han començat avui.
A la conversa posterior sobre la pràctica, vam acordar que els meus punts forts eren:
  • organització de la sessió: presento els continguts, recuper-ho informacions de sessions passades, resumeixo els punts mé simportants i el ritme de la classe s'adapta al contingut i als estudiants. 
  • interacció: escolto amb atenció, espero als estudiants, responc adequadament i faig preguntes per conduir a l'alumnat.
  • comunicació verbal i no verbal: tinc un bon domini de la veu, del ritme de la parla, mantinc el contacte visual i utilitzo la comunicació verbal i no verbal per determinar moments de canvi.
En quant als punts febles, vam considerar que em calia millorar alguns aspectes de la presentació: 
  • posar més exemples: per tal de millorar aquesta habilitat em vaig proposar com a estratègia anotar-me en els meus apunts de classe dos o tres exemples per a cada concepte clau. en algunes ocasions, fins i tot els vaig afegir a la presentació visualment per assegurar-me així de no oblidar-me d'enunciar-los.
  • utilitzar explicacions variades: per tal de millorar en aquest aspectes em vaig proposar preguntar més als estudiants i demanar-lis més la seva opinió per així, en base als seus comentaris, fer-ne jo de nous amb diferents paraules i explicacions.
  • posar més èmfasi en els punts importants: vaig decidir establir per cada sessió uns tres elements clau sobre els que fer èmfasi al final de cada classe, assegurant-me així de donar valor a allò fonamental.

Segona observació                                                                                                        

Durant la segona observació, va haver algunes diferències en els comentaris. En aquest cas va trobar "adequat" però no "molt bé" els següents elements:
  • (4) pregunta, s'assegura que l'alumnat està seguint i comprenent l'exposició o les activitats de la classe.
  • (12) destaca i posa èmfasi en els punts importants.
  • (19) redirigeix algunes preguntes de l'alumnat cap a altres companys de classe.
  • (28) es mou per la classe d'una manera que no provoca distracció.
Malgrat a la primera observació em va destacar la meva capacitat d'organització, durant la segona  observació em va criticar el punt 4, és a dir, no vaig posar prou èmfasi en assegurar-me que els estudiants m'estàven seguint. 

Respecte a les qüestions sobre la presentació que vam considerar que era el meu punt dèbil, en aquesta segona observació vaig millorar. Tot i que em va mancar posar més èmfasi en els punts importants. Les estratègies utilitzades per a millorar les meves habilitats van funcionar, he aconseguit posar més exemples i donar explicacions més variades. tot i això, em caldria cercar alguna altra més efectiva per a aconseguir destacar amb més contundència els punts importants.

En quant a la interacció, l'observadora va notar que en aquesta ocasió em va mancar redirigir algunes preguntes de l'alumnat cap a d'altres companys. I, per últim, em va comentar que el meu moviment provocava una mica de distracció. Aquest últim aspecte ja el vaig estar treballant durant la sessió de microteaching i sembla ser que encara no l'he aconseguit dominar del tot. 

Pla de futur

Basant-me en la meva pròpia reflexió sobre la pràctica així com en les observacions, considero que de cara al desenvolupament de l’actuació docent pels propers anys em caldria:
  • Aconseguir posar més èmfasi en els punts importants de la sessió. Després de la reflexió, he arribat a la conclusió que el problema potser no està en la meva habilitat sinó en la quantitat d'elements importants. Potser la mancança està en que no selecciono bé la quantitat d'informació. Em proposo, doncs, fer una revisió de la quantitat d'informació de cada sessió per tal de donar, seguint la idea dels cinc fars treballats al taller de comunicació, un sol gran missatge a cada sessió. Això em permetria acotar millor els conceptes clau de cada sessió i fer-les més profitoses per als etsudiants.
  • Preguntar més als estudiants. Tot i que intento mantindre molta interacció amb els etsudiants no sempre l'aprofito per a saber què estan pensant ni quins dubtes tenen sobre els aspectes que estem treballant. Em proposo sistematitzar el qüestionament intentant fragmentar la sessió per idees clau i després de cada una deixant un temps de preguntes i respostes pels i entre els estudiants.
  • Controlar el moviment per la classe. M'agrada el contacte amb els etsudiants, tant amb els de primera fila com els d'última, per això acostumo a moure'm a classe. Malgrat això, en ocasions és cert que puc arribar a distreure als estudiants amb tant moviment. Per aquest motiu crec que he de prendre més control sobre el meu propi cos. He pensat que una estratègia seria practicar més davant el mirall per aconseguir ser-ne més conscient.

0 comentarios:

Publicar un comentario