lunes, 8 de febrero de 2010

Docència, aprenentatge i comunicació (29 gener i 5 febrer)

Síntesi dels continguts formatius treballats
Les dues sessions que han conformat aquest taller han estat eminentment practiques, malgrat s’han combinat amb moments més explicatius. A la primera sessió se’ns han donat algunes bases per a analitzar la nostra pràctica docent i per a millorar-la tenint en compte: com aprenen els estudiants, com ensenyem i analitzant una de les pràctiques més habituals, les classes expositives.
Al llarg del taller, s’ha incidit en alguns elements fonamentals del procés d’E-A:
- Comunicació: se’ns han proposat estratègies comunicatives per a diferents moments de les sessions formatives, així com s’ha incidit en la importància de la comunicació i la interacció dels docents amb els alumnes.
- Sintonia: se’ns ha ajudat a reflexionar i entendre la rellevància de definir (i distingir) els objectius docents dels resultats d’aprenentatge i a adequar (i simplificar) els coneixements a l’audiència i context en el que ens trobem. És a dir, se’ns ha insistit en la importància de crear les condicions necessàries per entendre’s professors i alumnes.
- Ensenyament-Aprenentatge: se’ns han proposat estratègies per a ajudar als estudiants a aprendre més i millor i ens hem focalitzat en l’anàlisi de la classe expositiva. A partir de la reflexió sobre els elements positius de la classes expositiva, se’ns anima a planificar una sessió de 10 minuts per tal d’observar com ensenyem per tal de millorar. Durant la segona sessió cada un presenta la seva sessió de microteaching que és observada i analitzada per la resta de companys i pel professor.

El mapa conceptual d'aquestes sessions és el següent:


Aplicació dels continguts formatius treballats
Considero que cap taller tindrà més transferència que aquest a la nostra pràctica docent. A mi m’ha servit per a conèixer més i millor quines són les meves virtuts i els meus defectes com a docent.

Preparar una sessió, enregistrar-la i després fer-ne la valoració en col·laboració, m’ha permès no només fer-me més conscient dels elements docents que he de potenciar i els que he de millorar sinó que m’ha servit per a entendre que la docència i la manera d’ensenyar no és generalitzable. A cada disciplina, tenint en compte l’àmbit de coneixement, els alumnes, les tradicions docents de les facultats i molts d’altres aspectes, cal un tipus de docència.
Durant les observacions, cada un de nosaltres (com a observador) ha tendit a fixar-se en uns aspectes més que en d’altres i, mentre que per a algú de l’àmbit de física l’organització i estructuració dels continguts era fonamental per a un altre de literatura el més important era mostrar clarament l’estructura narrativa del discurs del professor. El que és cert és que per a millorar com a docent, un ha de mirar endins veient-se des de fora i encara millor si aquesta observació es comparteix amb gent de disciplines molt diferents. Tots tenim molt d’aprendre de tots i pels pedagogs sessions com aquesta ens demostren que, tot i la nostra professió, són moltes les veritats pedagògiques que es podrien discutir i molt el que hem d’aprendre d’altres disciplines. De tant en tant aturar-se, veure’s en un vídeo i deixar que la resta et valori com a docent és una pràctica recomanable així com assistir a algun curs com a alumne per tal de no oblidar el que es sent (i com es viu) a l’altra banda.
(penjo la presentació de la meva sessió)

0 comentarios:

Publicar un comentario