miércoles, 17 de febrero de 2010

Planificació de la docència universitària (9 i 11 de febrer)

Síntesi dels continguts formatius treballats
En aquest taller hem explorat els diferents nivells de planificació de la docència universitària, els conceptes que intervenen en la planificació, les estratègies metodològiques i d'avaluació, i la relació entre la planificació docent i la seqüència formativa.
La planificació de la docència s'ha d'entendre en diferents nivells de concreció: el pla d'estudis, el pla docent i/o el programa. És a través d'aquests elements que el docent ha de planificar la docència i establir aquells elements que estructuraran l'aprenentatge dels alumnes (competències, objectius, continguts formatius i resultats d'aprenentatge). Tota pràctica docent és una seqüència formativa així que no es pot entendre l'una sense l'altra.
Però més enllà de la planificació teòrica del procés d'E-A, cal establir unes estratègies metodològiques (com ho farem?) i d'avaluació de l'aprenentatge. En l'E-A dels continguts trobem no només conceptes, també podem trobar fets, procediments o habilitats, i valors i actituds. Cal saber escollir aquelles metodologies adients per a ensenyar i avaluar aquestes diferents dimensions en l'aprenentatge o les que considerem imprescindibles en cada moment. En aquest sentit, cal destacar que l'avaluació no ha de ser presa només com un element de qualificació sinó com un element formatiu.

El mapa conceptual resultant d'aquest taller és el següent:



Aplicació dels continguts formatius treballats
En el meu cas, el pla docent i el programa són molt semblants. Es tracta d'una assignatura de nova creació (iniciada el curs passat) i on el Pla docent respon a alguns elements propis del programa, amb un alt grau de concreció i d'acord.

Aquesta situació però em fa plantejar-me les dificultats que a molts departaments sorgeixen per desacords entre professors. Hi ha moltes assignatures que tenen un Pla docent, que acostuma a ser molt generalista, i que dóna peu a que cada professor confeccioni el seu propi programa per l'assignatura. I en molts casos sóc conscient que segons el professor l'assignatura pot ser completament diferent tot i respondre a un mateix Pla docent. I això em fa dubtar. És bo que una mateixa assignatura sigui completament diferent segons el professor? Quins haurien de ser els límits del Pla docent? És útil un pla docent tant general que gairebé no expliqui res de l'assignatura en concret? No s'hauria de fer un esforç a les facultats per evitar situacions de desavinença entre professors? I és més, perquè sorgeixen desavinences tan grans entre professors?

Donat que el proper curs plantegem canvis, això implica refer, en part, el programa. Els canvis introduïts són:

- reducció de la explicació dels blocs temàtics
- ampliació dels tipus d'activitats descrites a la metodologia
- redefinició i reescriptura d'objectius i competències
- inclusió de recursos d'aprenentatge digitals



0 comentarios:

Publicar un comentario