sábado, 27 de febrero de 2010

Estratègies de treball a l’aula universitària (23-25 febrer)

Síntesi dels continguts formatius treballats
Tenint com a fil conductor la màxima: “No parlem de bons i mals professors, sinó de bones i males practiques”, durant aquestes dues sessions hem aprofundit en estratègies i metodologies de treball a l’aula motivadores pels estudiants. Per tal de motivar als estudiants, se’ns ha proposat l’aprenentatge reflexiu (o experiencial), entès com aquell aprenentatge en que l’alumnat és subjecte del seu aprenentatge i en el que el mètode forma part del contingut.
Una de les idees clau d’aquest taller ha estat que rere la figura del professor hi ha tot un llenguatge ocult (comunicació no verbal) i un de no ocult (comunicació verbal) que cal conèixer i controlar. Algunes claus d’èxit en la comunicació a l’aula, són:
  • Establir una bona comunicació professor-alumne
  • mantenir un bon clima i sintonia a l’aula
  • conèixer les expectatives dels estudiants i ajustar-les a les nostres
  • prendre’s la classe com un relat, és a dir: mantenir l’estructura d’inici, nus i desenllaç
El mapa conceptual resultant d'aquest taller és el següent:



Aplicació dels continguts formatius treballats

Malgrat acostumo a utilitzar estratègies participatives a l'aula, és cert que sovint repeteixo les mateixes i no sempre tinc en compte el fer una sessió amb un tancament que englobi tot el tractat. així doncs, em proposo provar i explorar algunes de les estratègies didàctiques que ens han presentat, posar més atenció al llenguatge no verbal (intentant tenir més control sobre la meva excessiva gestualitat) i preparar les sessions amb una seqüència més clara, és a dir, tenint en compte el temps i organitzant la sessió amb un inici, desenvolupament i final. 

Aquests són els elements que considero fonamentals d'aquest taller i que crec que sempre són millorables en la pàctica de qualsveol docent. També faré un esforç intentant ajustar-me més a les expectatives dels estudiants. Normalment, tot i ser participatives les sessions, no sempre els hi demano que em comuniquin les seves expectatives  sinó que parteixo dels interessos que jo interpreto que poden tenir.



0 comentarios:

Publicar un comentario