domingo, 30 de mayo de 2010

La tutoria universitària (20 i 25 de maig)

Síntesi dels continguts formatius treballats
La tutoria de carrera és part de la responsabilitat del docent. El professor no acaba les seves funcions en la docència sinó que cal que intervingui com a tutor també. Per tal d'assolir l'èxit en l'aprenentatge dels estudiants, cal aconseguir un lligam entre funció docent, funció tutorial i funció d'orientació.

Hi ha tres tipus de tutories: acadèmica, de carrera i d'assessorament personal. en aquest cas ens centrem en la de carrera pensada per a acollir als estudiants universitaris i ajudar-los en la seva transició acadèmico-professional. L'acció tutorial depèn de les característiques de la institució, els estudis i els estudiants. La tutoria de carrera s'organitza en 5 dimensions:
- desenvolupament de la identitat personal
- desenvolupament interpersonal
- desenvolupament dels processos d'aprenentatge
- orientació dels diferents itineraris educatius
- desenvolupament dels processos d'inserció sociolaboral
Aquestes dimensions de la tutoria de carrera es porten a terme en tres moments del Pla d'Acció Tutorial (PAT): inicial, durant i final.

El mapa conceptual resultant és el següent:


Aplicació dels continguts formatius treballats
Tal com vam poder apreciar a través de la dinàmica que se'ns va proposar durant el taller del segon dia en el que junt amb un company havíem de recórrer l'edifici amb els ulls tapats, el lideratge pot confondre's i tenir diverses cares. Els professors a l'aula som líders però no ens ho hem de prendre des d'un punt de vista dictatorial sinó que hem d'aprendre a utilitzar aquest lideratge per a aconseguir que les alumnes treguin el millor d'ells mateixos. Hem de canviar la mirada i fixar-nos en els alumnes com a sers competents, no mirar el que no saben sinó el q són capaços de fer. Treballar des de les capacitats (actituds, habilitats i competències). Ens interessa que els alumnes siguin proactius, és a dir, que acceptin la responsabilitat de les seves pròpies vides. Però per això ens cal poder influir en els alumnes, relacionar-nos amb ells, i la via més directa és la gestió relacional que engloba: emoció, actitud i pensament.

És a dir, la funció del professor és docent i tutorial, i dins d'aquesta acció tutorial cal aconseguir treure el millor dels alumnes. Per a fer-ho cal que ens relacionem amb ells no només des d'un plànol intel·lectual, també emocional, comunicant-nos amb ells i orientant-los de manera que aconseguim la seva proactivitat.

Aquest taller em proposa mirar als estudiants des d'un altre punt de vista, un de més emocional. Els estudiants no són només aprenents, són persones amb els seus contextos i emocions que els determinen i influeixen en el procés d'aprenentatge. I, donat que aquests elements poden ser molt determinants cal tenir-los en compte i saber detectar-los per a orientar als estudiants de la manera més profitosa per a ells. Com a docent novell, la tutoria de carrera em queda lluny però sí que hi ha elements d'aquest taller que crec que poden ser aplicables en el dia a dia de l'aula. Em quedo amb la idea d'aprendre a utilitzar aquest lideratge per a aconseguir que les alumnes treguin el millor d'ells mateixos.







0 comentarios:

Publicar un comentario