jueves, 20 de mayo de 2010

Aplicació de les TIC a la docència (6-18 de maig)

Síntesi dels continguts formatius treballats
L'adaptació de les TIC a la docència implica canvis a diferents nivells. No hi ha prou amb utilitzar tecnologies (que, de fet, en educació no han deixat d'utilitzar-se tecnologies mai, recordem que el llapis també és una tecnologia), sinó que cal plantejar un nou context d'Esenyament-Aprenentatge, des d'una nova mirada: la societat del coneixement. Jordi Vivancos en el seu bloc, explica com la incorporació de les tecnologies de la informació i de la comunicació (TIC) en educació va recaure en l'estudi sobre elles, és a dir, les TIC es van convertir en una matèria d'estudi com és el cas de la informàtica. Aquesta visió ha evolucionat, ràpidament, per a donar pas a les TEC (Tecnologies per a l'Ensenyament i la Capacitació), on les tecnologies ja es consideren com un mitjà o recurs per a l'ensenyament, de les quals aprenem, com és l'ús d'ordinadors a l'aula. I, finalment (o, si més no, fins el moment actual) s'ha plantejat el concepte de TAC (Tecnologies per a l'Aprenentatge i el Coneixement) per representar una concepció de les tecnologies en la qual reconeixem que es pot aprendre amb les tecnologies ja que aquestes conformen el context d'aprenentatge. Ja no es tracta només de cercar informació sinó de construir-la col·laborativament, d'aportar coneixement a la societat.

Per aquest motiu,  cal replantejar-se el paper del professor i de l'alumne. En aquest paradigma, les tecnologies s'utilitzen per a aprendre, el professors passa a ser un facilitador de l'aprenentatge, l'alumne un constructor de l'aprenentatge i es promou l'aprenentatge col·laboratiu per sobre de l'individual. Aquests canvis impliquen replantejaments organitzatius, tecnològics i pedagògics en educació.

El mapa conceptual resultant és el següent:






Aplicació dels continguts formatius treballats

Els continguts d'aquest taller són indubtablement aplicables i d'actualitat. El vídeo "Tecnología o metodología" que ens proposa l'Anna Escofet és un exemple clar de l'ús indegut que dia a dia es dóna a les nostres aules. En aquest vídeo, s'explica en clau d'humor com sovint s'apliquen canvis tecnològics sense aturar-se a reflexionar sobre les metodologies que s'utilitzen a l'aula i repetint les mateixes errades. No està de més un toc d'atenció com aquest en el que se'ns diu: Ep! Utilitza la tecnologia si la necessites però no t'oblidis de la metodologia. Per a què ho fas servir? Quin és el teu objectiu? Què vols que aprenguin els teus estudiants i com?

En la meva assignatura estem plantejant incorporacions tecnològiques com és l'ús d'un bloc i de diferents eines de comunicació. Aquest és el resultat de la reflexió i conversa entre els professors que veiem que els cal un espai que reculli les diferents fases del procés d'aprenentatge i on quedi plasmat el treball de cada grup però, sobretot, el procés. El bloc que hem creat per a tal efecte és el següent: http://comunicacioeneducacio.wordpress.com/

0 comentarios:

Publicar un comentario