domingo, 25 de abril de 2010

Treball en equips docents en el context actual (15 i 20 d'abril)

Síntesi dels continguts formatius treballats
Existeixen tres distincions en el treball amb d'altres persones: treball en grup, treball cooperatiu i treball col·laboratiu. Els equips docents s'inclouen dins el tercer nivell. el treball col·laboratiu es distingeix dels altres ja que el treball no és una suma d'individualitats sinó que es construeix conjuntament, sens tots els membres igual de responsables i d'autors de cada element del producte de treball.
De nou l'EEES juga un paper fonamental en el treball en equips docents, donat que el disseny curricular s'estableix a partir de competències facilitant així la no fragmentació dels programes. Això implica que la formació s'ha de plantejar com un projecte integrat (o global) on les competències compartides es treballin conjuntament entre diferents professors. Aquest projecte integrat implica noves funcions i estructures organitzatives que a nivell d'assignatura implica la creació d'equips docents (a poder ser de diferents departaments) i molta coordinació i ganes d'entesa entre els docents (és a dir, tenir en compte les dimensions personal, tècnica, cultural i sistèmica) .

El mapa conceptual resultant d'aquest taller és el següent:





Aplicació dels continguts formatius treballats

En el meu cas, aquest taller té especial rellevància ja que estic vivint amb molta expectació el disseny del programa de l'assignatura que estem desenvolupant en un equip docent on hi participen membres del DOE (Departament d'Organització Educativa) i de THE (Departament de Teoria i Història de l'Educació).


La coordinació entre docents em sembla imprescindible al seguir el nou plantejament d'assignatures proposat per l'EEES. Malgrat això, no és una tasca fàcil. He de reconèixer que tant els membres del DOE com els de THE estem molt disposats a entendre'ns i això facilita moltíssim la feina però sovint sorgeixen algunes diferències pròpies dels diferents camins que cada departament segueix. En alguns casos a mi em costa entendre la seva posició respecte d'alguns temes teòrics i metodològics però intento aprendre de la meva mentora i d'altres professors dels dos departaments que, a base de tolerància i obertura de ment, dialoguen fins a entendre's. Cal cedir i escoltar i en això encara he d'aprendre molt.

D'altra banda, cal dir que l'entesa entre professors ha estat molt bona, fins al punt que el blog de l'assignatura hem decidit compartir-lo entre dos grups, un de matí i un de tarda. La gestió no serà cosa fàcil però estic segura que l'experiència serà molt gratificant. Al respecte voldria destacar que tots els canvis introduïts a l'assignatura els he definit i discutit amb la meva mentora, l'Elena Noguera,  i amb el Marc Fuertes, professor d'un dels grups de tarda. Tots dos han estat disposats en tot moment a reflexionar sobre l'assignatura, a millorar-la, a escoltar-me i a ensenyar-me moltes de les coses que jo encara tinc per aprendre. Així que aprofito per donar-los-hi les GRÀCIES!!

0 comentarios:

Publicar un comentario