martes, 20 de abril de 2010

Suport i tutorització acadèmica de l'estudiant (6, 8 i 13 d'abril)

Síntesi dels continguts formatius treballats
Existeixen diversos tipus de tutoria a la univeristat, en aquest taller ens centrem en la tutoria acadèmica (àmpliament justificada en el context actual a l'article del Dr. Sebsatián Rodríguez) que és aquella destinada a ajudar als estudiants en l'orientació del seu itinerari universitari. Amb l'EEES es crea una necessitat patent de tutorització donat l'interès institucional per la personalització dels aprenentatges de cara al desenvolupament personal i professional (Pla de Desenvolupament Personal).
Són moltes les problemàtiques que requereixen de tutories (desorientació, desmotivació, planificació, metodologia d'estudi, etc.) i, en conseqüència, són moltes les funcions que pot adquirir la tutoria (orientació, informació, estratègies didàctica, consolidació, etc.). Però, en definitiva, la tutoria universitària és indispensable per a guiar el procés acadèmic i el projecte d'aprenentatge amb l'objectiu de potenciar el rendiment dels estudiants i la qualitat en la seva formació i els seus productes d'aprenentatge.

El mapa conceptual resultant d'aquest taller és el següent:



Aplicació dels continguts formatius treballats
Tal com vam poder observar a la taula rodona que es va realitzar durant la tercera sessió, la tutoria acadèmica pot aplicar-se a diverses disciplines i de maneres diferents. Malgrat això, no sembla fàcil dur-ho a terme si no s'estableixen les següents condicions:
- coordinació docent
- visió de grup dels alumnes
- avaluació lligada a la tutoria
- suport institucional (reconeixement de la tasca del tutor, oferir recursos)
- compromís de diàleg professor-estudiant
El professor ens ha demanat que a la carpeta donéssim resposta a les següents preguntes:
1. ¿He progresado en el conocimiento del proceso de enseñanza-aprendizaje?
El cert és que no, però respecte del sentit i significat de les tutories sí que he après.
2. ¿Conozco mejor mis potencialidades y debilidades como tutor del aprendizaje de mis estudiantes?
Sí, he après que hi ha diversos factors que s'han de tenir en compte en la interacció amb els estudiants. Malgrat això, hi ha certes característiques que són pròpies de la meva persona i que determinaran la manera en que exerceixo com a tutora. Sé que un dels meus punts forts sé que sóc sensible a les senyals indirectes que emeten els estudiants però crec que en contra tinc que em falta experiència per a aportar solucions ràpides i eficaces a segons quins problemes.
3. ¿He identificado las acciones “clave” para apoyar el aprendizaje de mis estudiantes?
Crec que aquest taller m'ha servit per veure que només existeixen dos elements clau: la confiança (que permet que els estudiants et plantegin amb sinceritat la seva visió i problemàtiques) i l'observació (que et permet a tu com a tutor detectar allò que els estudiants transmeten sense saber-ho)
4. ¿He identificado buenas prácticas de acción docente?
Sí, la taula rodona m'ha donat moltes llums sobre estratègies i implementacions de la tutoria acadèmica.
5. ¿He identificado apoyos institucionales y fuentes documentales de referencia para mi acción docente?
Sí, i sens dubte ha estat una de les grans aportacions d'aquest taller.A la taula rodona també es van citar alguns serveis institucionals i regles de funcionament que desconeixia.
6. ¿He establecido mi red de apoyo entre mis compañeros del Máster?
Bé, amb els companys hem intercanviat opinions i crec que durant el proper any ens donarem més suport quan ens trobem en casos que no sabem resoldre.
7. ¿Qué cambios pienso introducir en un futuro inmediato en mi acción docente?
 Imatge extreta de http://www.flickr.com/photos/lselibrary/4171838922/
La meva intenció és explorar els diferents serveis que ofereix la institució per a donar suport a la tutoria i implementar-los sempre que sigui adient. Tinc intenció, també, de fer una escolta més activa sobre els problemes personals i no prestar només atenció a qüestions acadèmiques.
8. ¿Qué me propongo aprender durante el próximo curso?
Em proposo ser millor professora i, per tant, aprendre tot allò que, en cada moment, em proporcioni eines per a millorar.

-

0 comentarios:

Publicar un comentario