lunes, 29 de marzo de 2010

L’avaluació dels aprenentatges (23-25 de març)

Síntesi dels continguts formatius treballats
Tal com ja vam treballar a anteriors tallers, pot haver diferents tipus d’avaluació (final i del procés, de continguts i d’habilitats, formativa i sumativa). Aquesta avaluació pot ser duta a terme pels tutors, companys, estudiants i/o clients (hospitals, empreses), aplicant avaluacions de companys, de grup i autoavaluacions. Existeixen diferents procediments d’avaluació: tradicionals (proves objectives), mixtos (proves lliures) i alternatius (resolució de casos).
En els darrers temps s’han produït canvis en l’avaluació respecte de l’enfocament, els continguts i el procés. L’avaluació ara s’entén com una part més del procés d’aprenentatge, com un element centrat en l’alumne i que ha de respondre a situacions el més reals i autèntiques possibles. Es tracta, bàsicament, de la concepció de l’avaluació com un instrument de gestió i autoregulació de l’aprenentatge.

El mapa conceptual resultant d'aquest taller és el següent:




Aplicació dels continguts formatius treballats
L’avaluació dels aprenentatges està sent un tema recorrent en els tallers d’aquest Màster.Existeix una gran preocupació en com ajustar l’avaluació a aquesta nova concepció centrada en l’estudiant i que pretén establir processos d’avaluació que permetin a l’estudiant autoregular el seu procés d’aprenentatge.
Crec que l’avaluació que es proposa a l’assignatura en la que jo participo respon bastant a aquesta idea de proposar tasques reals i significatives pels estudiants. En aquest sentit, crec que les activitats d’avaluació que es proposen són diverses però el que no veig clar és si la funció és acreditativa o formativa. Realment els estem permetent formar-se durant el procés a través d’aquestes activitats d’avaluació? En el cas dels fòrums crec que sí perquè la resposta és durant el curs però en el cas de les altres activitats, la valoració és més aviat sumativa. Crec que es podria revisar una mica més l’avaluació i procurar que els productes es puguin anar valorant al llarg del curs i que els alumnes tinguin més criteris per autoregular-se. Per aquest motiu, hem decidit canviar el tipus d'avaluació, fomentant l'avaluació continuada i la coavaluació.

El treball de recerca que es proposava consistia en l'anàlisi i millora de la comunicació en una instutució educativa. La meva proposta és simplificar el treball, obviant la part de millora i fent un anàlisi més profund, i potenciarnt la valoració si seguiment obre el procés d'aprenentatge. Per tal d'aconseguir això, he creat un bloc on els grups han d'anar penjant els diferents productes d'aprenentatge que van creant. D'altra banda, en el moment de creació dels grups, a cada grup se li associarà un altre del qual. amb aquesta associació el que pretenem és potenciar la coavaluació. Cada grup avaluarà i serà avaluat per un altre grup, però no només en el producte final sinó al llarg del procés. Per aquest motiu, la presentació final del treball no la faran els propis grups sinó el grup avaluador. D'aquesta manera ens assegurem que:
- treballin conjuntament més estudiants i es coneguin millor (donat que són estudiants de primers semestre del primer curs).
- que els grups s'ajudin i hi hagi transferència de coneixement entre grups. Al fer el seguiment d'un altre grup estan aprenent també i els hi pot donar eines de millora.
- que cada grup creï uns productes ben organitzats, clars i seguint una planificació temporal adient, només així el grup avaluador podrà fer el seguiment i entendre bé el propducte.


0 comentarios:

Publicar un comentario